project (H)oorsax en (H)oorcello
Vanaf 2008 ontwikkelden Hein Pijnenburg (Saxofonist en amateur cellist) en Annemarieke Heeren-van Wel (amateur saxofonist/cellist en logopedist) een muzikaal project voor kinderen in het speciaal onderwijs.
In 2012 zijn wij gestart met het aanbieden van project (H)oorsax binnen het Speciaal onderwijs. Binnen dit project krijgen leerlingen 4 weken saxofoonles of saxofoonervaring aangeboden. In 4 weken maken de leerlingen kennis met de saxofoon, ieder op zijn niveau, ieder binnen zijn eigen mogelijkheden. Gedurende het project mogen de saxofoons ook mee naar huis,
Vanaf januari 2016 is (H)oorcello toegevoegd en bieden wij dit project ook aan met cello’s.
In 2012 startten wij binnen Stichting Kentalis (cluster 2 onderwijs), afdeling SO. Inmiddels hebben wij heel veel verschillende doelgroepen binnen deze stichting les gegeven. De verschillende takken van de afdeling SO, maar ook de afdeling MG heeft genoten van ons aanbod. Op papier betekent dit dat we kinderen met auditieve beperkingen, cognitieve beperkingen en ook kinderen met doof/blindheid les hebben gegeven.
In de praktijk betekende dit dat er geen beperkingen waren, maar enorm veel mogelijkheden.
Een muzikaal project is nooit alleen een muzikaal project.
Wij zien op allerlei ontwikkelingsgebieden veel gebeuren. Zo ontstaan er elke les opnieuw momenten waarop een kind stappen zet op gebied van sociaal -emotionele en communicatieve ontwikkeling.
Het autistische meisje dat in samenspel oogcontact maakte en het muzikale gesprek met de docent aan kon gaan.
De doofblinde jongen die d.m.v. stemgeving het gesprek aanging met de saxofoon.
De jongen met TOS die zonder woorden en moeite eindelijk zijn wensen kenbaar kon maken door de dirigent te zijn.
Mooie momenten waar wij het voor doen!
Werk jij ook op een school voor speciaal onderwijs of wil je via een andere weg kinderen laten kennis maken met ons project?
Neem dan nu contact met ons op!